دانلود,بررسی پاورپوینت تكنولوژي استفاده از ازن در گندزايي فاضلاب,pptx
نوشته شده توسط : safa
دانلود,بررسی پاورپوینت تكنولوژي استفاده از ازن در گندزايي فاضلاب,pptx

تاریخ ایجاد 18/06/1398 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 150   قیمت: 20000 تومان     تعدادمشاهده  4  


دانلود,بررسی پاورپوینت تكنولوژي استفاده از ازن در گندزايي فاضلاب,pptx
 
 
بخشی از مطلب
 
توليد ازن 
از آنجايي كه ازن يك مولكول ناپايدار است بايد آن را در محل مصرف در هنگام تصفيه آب، توليد كرد. ازن معمولاً‌از تلفيق اتم اكسيژن با مولكول اكسيژن بدست مي‌آيد:
اين واكنش گرماگير بوده و نيازمند مقدار قابل توجهي انرژي است.
Schonbein براي اولين بار سنتز ازن را از طريق الكتروليز اسيد سولفوريك، كشف كرد . هر چند ازن از چند طريق قابل توليد است ولي Corona Discharge روش غالب در صنعت توليد ازن است. البته ازن را مي‌توان از تاباندن نور UV به گاز حاوي اكسيژن و نيز واكنش‌هاي الكتروليتي و يك سري تكنولوژي‌هاي ديگر بدست آورد.
گاهي Corona Discharge را بعنوان تخليه الكتريكي بدون صدا
(Silent Discharge) نيز مي‌شناسند و در آن يك گاز حاوي اكسيژن از بين دو الكترود كه با يك ماده دي‌الكتريك پوشانده شده است ، عبور مي‌دهد. ولتاژ اعمال شدن به الكترودها باعث عبور الكترونها در عرض فاصله تخليه مي‌شود. اين الكترون‌ها انرژي لازم جهت شكستن مولكول‌هاي اكسيژن را فراهم آورده و باعث ايجاد ازن مي‌شوند. شكل (3) نشان‌دهنده شماتيك ساده يك دستگاه مولد ازن است.
1-2- اجزاي سيستم
همانطوري كه در شكل 4 ديده مي‌شود، سيستم تصفيه آب با ازن داراي چهار جزء اصلي است: يك سيستم تغذيه گاز، يك سيستم مولد ازن، سيستم تماس با ازن و سيستم تجزيه گازهاي نامطلوب.
وظيفه سيستم تغذيه گاز آن است كه گاز اكسيژن خشك و تميز را به سيستم مولد تحويل دهد. در سيستم تماس با ازن نيز گاز غني از ازن با آبي كه بايد تصيفه شود در تماس قرار گرفته و زمان تماس لازم جهت ضدعفوني كردن (يا واكنشهاي ديگر) در اختيار آنها قرار داده مي‌شود. در مرحله نهايي نيز چون ازن يك گاز سمي است بايد غلظت آن به حد كمتر از حد خطرناك رسانده شود. در بعضي از تصفيه‌خانه‌ها، گاز ناخواسته كه غني از ازن است به ابتداي قسمت تماس برگشت داده مي‌شود تا از مصرف ازن كاسته شود بعضي از سيستم‌ها نيز داراي يك بخش سرمايش ناگهاني مي‌باشند تا ازن باقيمانده در محلول را نيز حذف كنند.
3- استفاده از ازن براي تصفيه آب و فاضلاب
1-3 تاريخچه ازن در اروپا و آمريكا
در سال 1893 ازن براي اولين بار در Oudshoorn هلند براي تصفيه آب مورد استفاده قرار گرفت. در اروپا از اين ماده بنحو وسيعي در ضدعفوني كردن و اكسيداسيون آب آشاميدني استفاده مي‌شود ولي سرعت رشد آن در آمريكا كمتر شده است. در سال 1987 تصفيه‌خانه لس‌آنجلس با ظرفيت 3/2 ميليون مترمكعب در روز با سيستم ازن به بهره‌برداري رسيد. از اوايل دهه 1990 در آمريكا حدود 40 تصفيه‌خانه آب از ازن در تصفيه آب آشاميدني استفاده مي‌كرده‌اند. رشد اين موضوع بحدي بوده است كه در اواخر دهه 1990 تعداد اين تصفيه‌خانه‌ها به بيش از 260 واحد رسيده است (شكل 5).
در تصفيه آب از ازن براي ضدعفوني كردن و اكسيداسيون تركيبات موجود در آب استفاده مي‌شود . در گذشته از ان در ابتدا با اهدافي غير از ضدعفوني كردن استفاده شده است كه در اين مورد مي‌توان به حذف رنگ و كنترل بو و مزه اشاره داشت. امروزه با توجه به افزايش استانداردهاي آب و تصويب ضوابطي در مورد محصولات جانبي از ضدعفوني كردن (DBP)، استفاده از ازن با هدف ضدعفوني كردن نيز شديداً در حال گسترش است.
2-3- تاريخچه تصفيه آب با ازن در ايران
در سال 1377به دليل افزايش روزافزون آلودگي رودخانه كارون در استان خوزستان كه باعث ايجاد طعم و بوي نامطبوع در آب رودخانه شده بود، تصميم گرفته شد تجهيزات ازن زني در تصفيه‌خانه آب شماره يك شهر اهواز نصب و مورد بهره‌برداري قرار گيرد. طبق اطلاعات جمع‌آوري شده اين تجهيزات پس از حدود 140 روز از شروع بهره‌برداري از مدار خارج شدند كه دليل آن نيز خوردگي پوسته خارج مولد ازن عنوان شد. اين موضوع به همين وضعيت باقي ماند تا اينكه مجدداً در تابستان سال 1379 با تعويض ژنراتور ازن، تجهيزات توليد و تزريق ازن درمدار بهره‌برداري قرار گرفت.
همانطوري كه ذكر شد هدف اصلي در كاربرد ازن در اين تصفيه‌خانه، اكسيد كردن تركيبات ناخواسته توسط ازن بود كه باعث بهبود كيفيت آب بخصوص از لحاظ طعم و بو بوده است كه ضمناً‌ گندزدايي 100 درصدي را نيز بهمراه داشته است.
البته درگذشته دور نيز در همدان از سيستم ازن استفاده شده است ولي امروزه در مدار بهره‌برداري قرار ندارد. با توجه به بررسي‌هاي انجام شده سومين تصفيه‌خانه‌اي كه از ازن براي تصفيه آب شهري استفاده كرده است، تصفيه خانه باباشيخ علي در اصفهان است. با توجه به بعضي از مشكلاتي كه در كشور در ارتباط با ازن بوجود آمده بود، مسؤولان تصفيه‌خانه اصفهان ابتدا يك دستگاه كوچك توليد ازن خريداري كردند (با ظرفيت 20 گرم ازن در ساعت) كه در پايلوت خود نصب كردند و پس از اخذ نتايج مطلوب اقدام به خريداري دو واحد با ظرفيت 9 كيلوگرم ازن در ساعت شده است. بنا به اطلاعات كسب شده قيمت اين واحدها نيز 000/600 يورو بوده است.
درهمين راستا و با توجه به تغيير سياستهاي شركتهاي آب و فاضلاب به جايگزيني مواد ضدعفوني‌كننده و اكسيدكننده قويتر از كلر، قرار شده است كه در تصفيه‌خانه جديد همدان نيز از ازن استفاده شود و بقيه اين شركتها نيز به دنبال جايگزيني ازن با كلر هستند كه اين موضوع نشان‌دهنده بازار مناسبي براي مولدهاي ازن در كشور است.
در حال حاضر تعدادي از شركتهاي داخلي كه نمايندگي شركتهاي خارجي را دارند، در حال مونتاژ قطعات وارداتي سيستم ازناتور هستند.
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
تكنولوژي استفاده از ازن در گندزايي فاضلاب ,pptx ,دانلود,بررسی پاورپوینت تكنولوژي استفاده از ازن در گندزايي فاضلاب,pptx , ,بخشی از مطلب , ,توليد ازن ,از آنجايي كه ازن يك مولكول ناپايدار است بايد آن را در محل مصرف در هنگام تصفيه آب، توليد كرد. ازن معمولاً‌از تلفيق اتم اكسيژن با مولكول اكسيژن بدست مي‌,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,بررسی پاورپوینت سيمان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت ارزیابی فولادی استحکام بالا در صنعت سازه های فولادی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت معرفي قاب‌های(EBF,MRF,CBF),pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل زمینی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت بررسی برج پیزا,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت معماری دیجیتال,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت شاتکریت تر و خشک,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مبلمان شهری و ضوابط و شرایط آن,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مراحل ساخت تونل سازي,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت اثرات امواج آب بر سازه‌هاي دريايي,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت انواع سازه های ساحلی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مراحل تولید سیمان خزر,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مصالح ساختمانی (کاشی ,سیمان ,رسها ),pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت فرآیند تولید سیمان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت انواع زمین برای گودبرداری در ساختمان سازی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت معرفي انواع بارها در سازه,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت پدیده‌های خطرناک طبیعی ومتدهای جلوگیری از آن در ساختمان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت تاريخچه سدسازي در ايران و جهان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت صنعت ساختمان سازی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مدیریت روسازی راه ( P.M.S ),pptx
 




:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: